Πολεμικό Ναυτικό: Οι Ισπανικές προτάσεις για τις νέες φρεγάτες

1 Αυγούστου, 2020


Δυναμικά έχουν εισέλθει τα Ισπανικά ναυπηγεία της Navantia στη προώθηση σχεδιάσεων για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Ήδη στη Διεύθυνση Εξοπλισμών οι Ισπανοί της Navantia προωθούν πληθώρα σχεδιάσεων με ναυ…



Δυναμικά έχουν εισέλθει τα Ισπανικά ναυπηγεία της Navantia στη προώθηση σχεδιάσεων για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Ήδη στη Διεύθυνση Εξοπλισμών οι Ισπανοί της Navantia προωθούν πληθώρα σχεδιάσεων με ναυαρχίδα όλων την φρεγάτα F-110. Σήμερα, ξεκινάμε τις παρουσιάσεις με τις Ισπανικές ναυπηγικές επιλογές και θα ακολουθήσουν σχετικά αφιερώματα για τις Αγγλικές και Ιταλικές σχεδιάσεις.

Οι F-110 είναι οι νέες φρεγάτες του Ισπανικού Ναυτικού και αποτελούν εξέλιξη των εν υπηρεσία F-100. Συνολικά η Ισπανία θα ναυπηγήσει πέντε (5) F-110 έναντι € 4,3 δισεκατομμυρίων. Η τιμή μονάδας άνευ πυρομαχικών και υποστήριξης υπολογίζεται στα € 860 εκατομμύρια ανά πλοίο.

Το πρώτο πλοίο αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία το 2023, ενώ το τελευταίο το 2030 ή το 2031. Το εκτόπισμα τους είναι 6.100 τόνοι (πλήρης φόρτος), ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x ύψος x πλάτος) 145 μέτρα x 18 μέτρα x 5 μέτρα. Η μέγιστη ταχύτητα τους θα είναι 35 κόμβοι (65 χιλιόμετρα την ώρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 150 άτομα. Ο κύριος αισθητήρας των πλοίων θα είναι το ραντάρ AN/SPY-7(V)1 και το σύστημα διαχείρισης μάχης AEGIS.

Ο εξοπλισμός τους αποτελείται από ένα πυροβόλο των 127 χιλιοστών (της ιταλικής Leonardo), σύστημα Mk.41 VLS των 16 θέσεων για αντιαεροπορικά βλήματα SM-2 και RIM-162 ESSM, δύο (2) πυροβόλα των 30 χιλιοστών, ισάριθμα πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών, δύο (2) τηλεχειριζόμενους πύργους Mk.38 Mod.2 της BAE System με πυροβόλα των 25 χιλιοστών, δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές βλημάτων κατά πλοίων RGM-84 Harpoon, δύο (2) τορπιλοσωλήνες και υποδομή υποστήριξης ελικοπτέρου ναυτικής συνεργασίας επιπέδου S-70 Sea Hawk.

Εύλογα συμπεραίνει κανείς πως οι 16 θέσεις για αντιαεροπορικά βλήματα, για ένα πλοίο εκτοπίσματος 6.100 τόνων είναι εξαιρετικά λίγες. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί και η έλλειψη συστήματος εγγύς άμυνας κατηγορίας RAM.

Οι φρεγάτες Alfa-3000 και Alfa-4000

Ως μια πιο οικονομική λύση με σχετικά καλές δυνατότητες προτείνονται οι νέες σχεδιάσεις των φρεγατών Alfa-3000 και Alfa-4000 είτε συνδυαστικά με την φρεγάτα F-110 είτε μόνες τους.

Οι φρεγάτες Alfa-3000 έλκουν την καταγωγή τους από τα πλοία Avante-3000, έχουν εκτόπισμα 3.000 τόνους (πλήρης φόρτος), ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x ύψος x πλάτος) 104,2 μέτρα x 14,4 μέτρα x 4,32 μέτρα. Το σύστημα πρόωσης είναι διαμόρφωσης CODΑD (Combined Diesel And Diesel) με τέσσερις (4) πετρελαιοκινητήρες μέγιστης ισχύος 4 x 7.939 ίππων και τέσσερις (4) γεννήτριες ισχύος 4 x 660 kVe. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνουν τα πλοία είναι 27 κόμβοι (50 χιλιόμετρα την ώρα), ενώ η μέγιστη εμβέλεια είναι 5.000 ναυτικά μίλια (9.260 χιλιόμετρα). Τα πλοία απαιτούν πλήρωμα 102 ατόμων.

Ο κύριος αισθητήρων των πλοίων είναι ένα (1) τρισδιάστατο ραντάρ έρευνας αέρος. Επίσης ενσωματώνει δύο ραντάρ ναυτιλίας (ένα στη ζώνη συχνοτήτων X και ένα στη ζώνη συχνοτήτων S), σύστημα IFF, ηλεκτροπτικό σύστημα επιτήρησης, ποντιζόμενο σονάρ, ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης, ηλεκτροπτικό σύστημα διεύθυνσης πυρός πυροβόλων και σύστημα ελέγχου πυρός πυραύλων.

Ο εξοπλισμός μάχης περιλαμβάνει κάθετο σύστημα εκτόξευσης Mk.41 VLS των 16 θέσεων για αντιαεροπορικά βλήματα SM-2 και RIM-162 ESSM, δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές βλημάτων κατά πλοίων, δύο (2) τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών, ένα (1) πυροβόλο των 76 χιλιοστών, ένα σύστημα CIWS με πυροβόλο των 35 χιλιοστών, δύο (2) πυροβόλα των 20 χιλιοστών σε τηλεχειριζόμενους πύργους. Επίσης ενσωματώνουν και δύο (2) ακουστικές συσκευές μεγάλου βεληνεκούς και σύστημα αυτοπροστασίας (εκτοξευτές αντιμέτρων). Τέλος, τα πλοία ενσωματώνουν δύο (2) RΗIB, ενώ μπορούν να υποστηρίξουν ένα (1) ελικόπτερο ναυτικής συνεργασίας επιπέδου S-70 SeaHawk.

Οι φρεγάτες Alfa-4000 έχουν εκτόπισμα 3.800 τόνους (πλήρης φόρτος), ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x ύψος x πλάτος) 113,2 μέτρα x 15,6 μέτρα x 4,7 μέτρα. Το σύστημα πρόωσης είναι διαμόρφωσης CODΑD (Combined Diesel And Diesel) με τέσσερις (4) πετρελαιοκινητήρες μέγιστης ισχύος 4 x 7.939 ίππων και τέσσερις (4) γεννήτριες ισχύος 4 x 660 kVe. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνουν τα πλοία είναι 30 κόμβοι (56 χιλιόμετρα την ώρα), ενώ η μέγιστη εμβέλεια είναι 4.000 ναυτικά μίλια (7.408 χιλιόμετρα). Τα πλοία απαιτούν πλήρωμα 150 ατόμων.

Οι κύριοι αισθητήρες των πλοίων είναι ένα (1) τρισδιάστατο ραντάρ έρευνας αέρος και επιφανείας και ένα (1) δισδιάστατο ραντάρ έρευνας αέρος και επιφανείας. Επίσης ενσωματώνει δύο ραντάρ ναυτιλίας (ένα στη ζώνη συχνοτήτων X και ένα στη ζώνη συχνοτήτων S), σύστημα IFF, ηλεκτροπτικό σύστημα ελέγχου πυρός, σόναρ σκάφους, ποντιζόμενο σονάρ και ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης και σύστημα αυτοπροστασίας (εκτόξευσης αναλώσιμων). Ο εξοπλισμός μάχης περιλαμβάνει κάθετο σύστημα εκτόξευσης Mk.41 VLS των 16 θέσεων για αντιαεροπορικά βλήματα SM-2 και RIM-162 ESSM, δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές βλημάτων κατά πλοίων, δύο (2) τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών, ένα (1) πυροβόλο των 76 χιλιοστών, ένα σύστημα CIWS, δύο (2) πυροβόλα των 40 χιλιοστών και δύο (2) πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών. Επίσης ενσωματώνουν δύο (2) RΗIB, ενώ μπορούν να υποστηρίξουν ένα (1) ελικόπτερο ναυτικής συνεργασίας επιπέδου S-70 SeaHawk.

Οι φρεγάτες F-310

Τέλος, το ΠΝ μπορεί να επιλέξει και τη δοκιμασμένη λύση των φρεγατών F-310 με το σύστημα μάχης Aegis και ένα συνολικό απόθεμα 32 βλημάτων ESSM. Οι φρεγάτες F-310 κλάσης «Fridtjof Nansen» έλκουν την καταγωγή τους από τις ισπανικές φρεγάτες F-100 κλάσης «Álvaro de Bazán». Πέντε (5) πλοία, για το Πολεμικό Ναυτικό της Νορβηγίας ναυπηγήθηκαν και παραδόθηκαν την περίοδο 2003-2011 (τον Ιούνιο του 2019 χάθηκε από ατύχημα ένα πλοίο, η επισκευή του κρίθηκε ασύμφορη και παροπλίστηκε). 

Το εκτόπισμα τους είναι 5.290 τόνοι (πλήρης φόρτος), ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x ύψος x πλάτος) 134 μέτρα x 16,8 μέτρα x 4,60 μέτρα.  Το σύστημα πρόωσης είναι διαμόρφωσης CODΑG (Combined Diesel And Gas) με τους δύο (2) πετρελαιοκινητήρες Bazan Bravo 12V μέγιστης ισχύος 2 x 6.035 ίππων να χρησιμοποιούνται για πλεύση στο εύρος 0-18 κόμβοι (33 χιλιόμετρα την ώρα) και τον αεροστρόβιλο κινητήρα LM2500 μέγιστης ισχύος 28.832 ίππων να χρησιμοποιούνται για πλεύση στο εύρος 0-27 κόμβους (50 χιλιόμετρα την ώρα).

Με ταχύτητα πλεύσης τους 16 κόμβους (30 χιλιόμετρα την ώρα) η εμβέλεια της F310 είναι της τάξεως των 4.500 ναυτικών μιλίων (8.334 χιλιομέτρων). Το σύστημα πρόωσης συνοδεύεται από ένα ηλεκτρικό σύστημα προώθησης στην πλώρη μέγιστης ισχύος 1.341 ίππων (BTR : Bow Thruster Retractable) και τέσσερις (4) γεννήτριες MTU 396 12V ισχύος 1.250 kVA (Kilo-Watt Amber).

Τα πλοία απαιτούν πλήρωμα 120 ατόμων, ενώ υπάρχουν ενδιαιτήσεις για 146 άτομα. Ο κύριος αισθητήρων των πλοίων είναι το τρισδιάστατο ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών AN/SPY-1F της Lockheed Martin, μέγιστης εμβέλειας 324 χιλιομέτρων (κατά στόχων αέρος) ή 83 χιλιομέτρων (κατά χαμηλά ιπτάμενων βλημάτων).

Εκτός του AN/SPY-1F οι F-310 ενσωματώνουν ραντάρ έρευνας αέρος και θαλάσσης RSN-210N της Reutech, ηλεκτροπτικό σύστημα διεύθυνσης Vigy-20 της Sagem, σύστημα μάχης ανθυποβρυχιακού πολέμου MSI-2005F της Kongsberg, σονάρ σκάφους MRS-2000, ενεργητικό/παθητικό ποντιζόμενο σονάρ Captas Mk.2V1, δύο (2) ραντάρ ελέγχου πυρός Mk.82, σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF), συστήματα ζεύξης δεδομένων Link-11 και Link-16 και υπέρυθρο σύστημα έρευνας και ιχνήλασης (IRST : Infra-Red Search and Track).

Επίσης τα πλοία ενσωματώνουν ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων και ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης Condor CS-3701, σύστημα εκτόξευσης αντιμέτρων Terma DL-12T και σύστημα παραπλάνησης τορπιλών Loki.

Ο κύριος εξοπλισμός μάχης περιλαμβάνει κάθετο σύστημα εκτόξευσης Mk.41 VLS (Vertical Launch System) για 32 βλήματα αντιαεροπορικής άμυνας RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile), δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές βλημάτων κατά πλοίων NSM (Naval Strike Missile) και έναν τετραπλό εκτοξευτή τορπιλών Sting Ray (ακουστικές τορπίλες μέγιστου βεληνεκούς 11 χιλιομέτρων), σύστημα εκτόξευσης βομβών βυθού, ένα (1) πυροβόλο OTO Melara Super Rapid των 76 χιλιοστών και τρία (3) πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών επί τηλεχειριζόμενων πύργων Sea Protector.

Επίσης ενσωματώνουν και δύο (2) ακουστικές συσκευές μεγάλου βεληνεκούς. Το πλοίο κατασκευάστηκε με υποδομή υποδοχής πυροβόλου των 127 χιλιοστών (στη θέση του πυροβόλου των 76 χιλιοστών), δεύτερου πυροβόλου των 76 χιλιοστών, συστήματος CIWS, ένα (1) επιπλέον σύστημα Mk.41 VLS των οκτώ (8) κελιών και συστήματος ανθυποβρυχιακών ρουκετών ASROC. Τέλος, τα πλοία μπορούν να υποστηρίξουν ένα (1) ελικόπτερο ναυτικής συνεργασίας επιπέδου NH-90.

Το βλήμα NSM έχει ελάχιστο βεληνεκές 3 χιλιόμετρα και μέγιστο 185, αν και ορισμένες πηγές κάνουν λόγο για μέγιστο βεληνεκές άνω των 200 χιλιομέτρων. Ενσωματώνει διατρητική πολεμική κεφαλή βάρους 120 κιλών και χρησιμοποιεί αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, GPS και αναφοράς ανάγλυφου. Σύμφωνα με την Kongsberg, το βλήμα NSM έχει τα εξής μοναδικά  χαρακτηριστικά: (α) Ενσωματώνει χαρακτηριστικά stealth, πετά σε πολύ χαμηλό ύψος, ενώ μπορεί να εκτελέσει ελιγμούς με πολλά G (β) Ενσωματώνει σύστημα μνήμης με προφίλ των πλοίων, το οποίο χρησιμοποιεί για την αναγνώριση του στόχου.

Αδιαμφισβήτητα, το ενδιαφέρον από πλευράς ΠΝ συγκεντρώνει η F-110 πλην όμως μόνον οικονομική λύση δεν είναι αφού με κόστος μονάδας € 860 εκατομμύρια οι τιμές θα είναι ίδιες και μεγαλύτερες των γαλλικών [email protected] με τυχόν ελληνικές τροποποιήσεις. Η φρεγάτα F-110 στη παρούσα διαμόρφωση είναι πλοίο υποεξοπλισμένο και με έλλειψη CIWS. Το μέγα λάθος είναι ότι δεν διενεργείται ανοικτός δημόσιος διεθνής διαγωνισμός ώστε να υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός με πτώση των τιμών και εξασφάλιση μέγιστου δυνατού έργου για την ελληνική αμυντική και ναυπηγική βιομηχανία.

Το διαβάσαμε εδώ

Διαβάστε περισσότερα...

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.